Stap-2 naar Zeldzame Ziektendag op 28 februari 2021
Iedereen kent de eenhoorn, maar niemand heeft er ooit één echt gezien. Dit komt omdat eenhoorns enkel bestaan in een fantasie. Mensen met een NET en MEN daarentegen, die bestaan echt. Daarenboven, samen met alle andere mensen met een zeldzame ziekte zijn ze talrijk… Zo hebben 500.000 Belgen een zeldzame ziekte. Ken jij zo iemand? Ben jij zo iemand? En wil je daar aandacht aan geven? Wil je daar meer over weten? Ontdek wat je kan doen!
NET en MEN patiënten, naasten, sympathisanten
Toon je R. Hoe? Zo!
Download het R-naambord met zebrapatroon en deel het op social media met #notaunicorn #NET #MEN.
Download bovenstaand blanco R-naambord. Zet jóuw naam in het lege veld en deel op social media. Zo getuig jij achter #notaunicorn te staan.
Geef verder geen uitleg, want de RaDiOrg campagne gaat officiëel op 8 februari van start en wil de eerste week vooral nieuwsgierig maken. Pas vanaf 15 februari wordt écht duidelijk wat achter deze R-campagme met posters, foto’s, namen, gezichten, schimmen, toeters onder #notaunicorn… schuilgaat.
Toon je R-poster. Volg onderstaand stappenplan en geef NET & MEN en alle mensen met een zeldzame ziekte de aandacht die ze verdienen.
- Print dit papier af
- Knip de “R” uit op de aangegeven stippellijn
- Kleef de R op een karton/papier/pamflet/… samen met de naam van iemand met een zeldzame ziekte gevolgd door “is #notaunicorn”
- Neem een foto met jouw pamflet en deel ze op sociale media met de hashtag #notaunicorn
Hieronder twee voorbeelden van wat jouw R-poster worden kan. Maak er gerust iets persoonlijks van!
Op onze website staan getuigenissen van mensen met NET en MEN. Vzw NET & MEN Kanker toont binnenkort op haar social media kanalen hun naam en ziekte in een reeks R-getuigenissen. Aan jou om deze berichten en bijhorende hashtag #notaunicorn voluit te delen!
Deel binnenkort onze R-getuigenis berichten, ze zien er zo uit:
Hou je ons op de hoogte? Wij verzamelen jullie R-werk om samen met RaDiOrg zicht- en ruchtbaarheid aan onze zeldzame ziekten te geven.
Zet jij je graag voor 200% in? Volg alle stappen van de R-campagne op de website van RaDiOrg.
Creatief succes gewenst en bedankt voor je steun!
Doe je graag iets analoog? Print jouw R-ontwerp/-naambord/-poster (met/zonder toeter)… en hang het voor je raam, bij de bakker en de buren! Na 15 februari zal de ernaast hangende RaDiOrg affiche de geheimzinnige R verklaren.
Samen met RaDiOrg zijn wij zijn ervan overtuigd dat aandacht voor zeldzame ziekten veel in beweging zet: betere zorg, meer onderzoek, aangepaste omkadering, begrip, steun. Met als ultieme doel een beter leven voor iedereen die getroffen wordt door een zeldzame ziekte.
Over de R-campagne
Stapsgewijs, tussen 1 en 28 februari zet RaDiOrg alle middelen in zodat mensen met een zeldzame ziekte gezien zullen worden. Die middelen zijn onder meer:
- Bekende Vlamingen
- TIKTOK
- Facebook, Instagram,
- klassieke media, artikels, interviews, …
- Een reeks campagnetools (posters, facebookkaders en -banners enz…)
- WIJ, en alle mensen en verenigingen die een zeldzame ziekte vertegenwoordigen!
#notaunicorn. 500.000 mensen met een zeldzame ziekte bestaan écht.

Belgische koepelorganisatie RaDiOrg over haar nieuwe awarenessactie: